SOSTAC ® marketing modeli — eng yaxshi marketing plan/rejalashtirish tizimi

PR Smith tomonidan yaratilgan SOSTAC ® marketing modeli marketing va biznesni rejalashtirish uchun mashhur va keng qo’llaniladigan modeldir. Umumiy marketing yoki raqamli marketing strategiyasini yaratyapsizmi yoki SEO yoki elektron pochta marketingi kabi individual kanal taktikalarini takomillashtirmoqdamisiz, bu model siz uchun eng yaxshi foydalanish uchun vosita bo’lishi mumkin.

SOSTAC® nima?

SOSTAC® — bu marketing rejalashtirish modeli, dastlab 1990 yillarda ishlab chiqilgan va marketingni rejalashtirishda yordam berish uchun keng qo’llanib kelinadi.

SOSTAC® — ning kengaytmasi : Situation, Objectives, Strategy, Tactics, Action, Control.

Vaziyat — biz hozir qayerdamiz?
Maqsadlar — biz qayerda bo’lishni xohlaymiz?
Strategiya — u yerga qanday etib boramiz?
Taktikalar — biz u yerga qanday qilib aniq yetib boramiz?
Harakat — bizning rejamiz nima?
Nazorat — biz u yerga yetib keldikmi?

SOSTAC modeli qisqa va yoqimli bo’lib tuyulsa-da, uni ochganingizdan so’ng, uni ishlab chiqish va bajarish uchun ko’p vaqt, kuch va ma’lumotlar talab etiladi. Shunday qilib, ushbu modelga rioya qilish, albatta, foydali bo’lsa-da, siz katta miqdordagi ishni bajarishga ruhan tayyor bo’lishingiz kerak.

Amalga oshirilgan sa’y-harakatlarni tushunish uchun, ushbu qadamlarning har biriga bir oz chuqurroq kiraylik.

Vaziyatni tahlil qilish — Biz hozir qayerdamiz?

Bu har qanday marketing rejasini tuzadigan har bir kishi uchun muhim birinchi qadamdir — raqamli yoki umuman ananaviy bo’lsin farq etmas.

Vaziyat tahlili — bu sizning biznesingiz haqida umumiy ma’lumot. Bu kelajakdagi strategiyangizni tuzishingiz uchun hozirgi paytda sizning biznesingiz qayerda turganini aniqlashga yordam beradi.

Vaziyat tahlili quyidagicha ta’riflangan: Korxonaga ta’sir qilishi mumkin bo’lgan ichki va tashqi omillarni tahlil qilish orqali tashkilotning imkoniyatlarini, mijozlarini, potentsial mijozlarini va ishbilarmonlik muhitini tushunishda ishlatiladigan usullar to’plami.

Ushbu turdagi tahlillarni bajarishda sizga yordam beradigan turli xil vositalar mavjud.

a. Mijozlarni tahlil qilish: Agar siz mijozlaringiz kimligini va ular nimani xohlashlarini bilmasangiz, ularga ehtiyojlarini qondiradigan yoki hayotiga qiymat qo’shadigan mahsulotlar yoki xizmatlarni taklif qila olmaysiz.

Mijozlarni tahlil qilish sizning mijozlaringiz kimligini yaxshi tushunishingizga yordam beradi, shunda marketing rejangiz doirasida qaysi segmentni tanlashni bilishingiz mumkin. Boshqa narsalar bilan bir qatorda, ularning demografik xususiyatlari, joylashuvi, sizni qanday topganliklari, sizdan qanday qilib sotib olganliklari, sizning brendingiz haqidagi tasavvurlari, sizning brendingiz bilan qanday aloqada ekanliklari va ularning fikrlari qanday ekanligini bilishingiz kerak.

b. Mahsulotni tahlil qilish: mahsulotingizni yoki xizmatingizni mijozlaringizga qanday qiymat berishiga qarab baholang. Biz izlayotgan narsa mahsulot bozoriga mos keladigan istiqboldir. Buning uchun siz foydalanishingiz mumkin bo’lgan vosita mijozning profilini yaratish uchun ishlatiladigan Value Proposition Canvas hisoblanadi.

v. Raqobatchilar tahlili: Raqobatchilaringiz kimlar? Qanday qilib ular narx, obro’-e’tibor, mijozlarga xizmat ko’rsatish va hajm jihatidan sizdan raqobatbardosh ustunlikka ega? Qanday qilib ular ustidan raqobatbardosh ustunlikka egasiz?

d. Faoliyat qilayotgan atrof-muhitga nazar soling: iqtisodiy, siyosiy, ijtimoiy, texnologik va ekologik tendentsiyalar va ularning sizning biznesingizga ta’sir qilishi kabi tashqi omillar kiradi.

e. SWOT-tahlil: Siz atrof-muhit bo’yicha tahlilingiz natijalaridan foydalanib, biznesingiz va ishlashingizga ta’sir qilishi mumkin bo’lgan kuchli, zaif tomonlar, imkoniyatlar va tahdidlarni ko’rib chiqadigan Swot tahlilini o’tkazishingiz mumkin. Bu yerda siz o’zingizning yangi marketing rejalaringiz uchun inson salohiyati va moliyaviy resurslaringiz bor-yo’qligi kabi ichki omillarni ham ko’rib chiqasiz.

Maqsadlar — Biz qayoqqa ketyapmiz

Marketing rejasini tuzishning ikkinchi bosqichi sizning marketing strategiyangizning maqsadi va missiyasi, shuningdek PR Smit tomonidan belgilangan 5S(Sell, Save, Sizzle, Speak, Serve) maqsadlari kabi qisqa muddatli maqsadlaringiz kabi uzoq muddatli maqsadlaringiz juda aniq va tiniq qilib belgilanishi kerak:

Sotish — sotish va bozor ulushini oshirish.

Xizmat qilish — xaridorga taklif qilgan narsangizga qiymat qo’shing.

Sizzle — yopishqoqlik va vay-faktor.

Gapirish — mijozlar bilan ikki tomonlama aloqa.

Saqlash — miqdoriy samaradorlik ko’rsatkichlari, CRM, ERP, Data yig’ish.

Mutaxassislarning ta’kidlashicha, 5S maqsadlarining har biri samarali bo’lishi uchun SMART — Specific, Measurable, Achievable, Relevant, Time-bound bo’lishi kerak.

Birinchi 5S maqsadi uchun bitta aniq misol:

SotishKeyingi chorak oxiriga qadar savdo hajmini 10 foizga oshirish.

STRATEGIYA — Biz u erga qanday etib boramiz?

Strategiya — bu siz qo’ygan maqsadlarga qanday erishishni rejalashtirishingizning asosiy yo’lidir. PR Smithga ko’ra, bu SOSTAC marketing rejasining eng qiyin qismlaridan biri bo’lib shupaytgacha qolyabti.

Bu yerda siz bozorni qanday qilib taqsimlashni rejalashtirayotganingiz, mijozlarning qaysi segmentiga e’tiboringizni qaratishingiz kerakligi, har bir segmentni qanday maqsadga yo’naltirish uchun qaysi xabarni ishlatishingiz kerakligi va sizning rejangiz raqobatchilaringiz bilan taqqoslagani kabi aniq narsalarni aytib o’tishingiz kerak.

PR Smit strategiyaga yordam berish uchun Segmentation, Targeting and Positioning yoki STP deb nomlangan mashhur marketing modelidan foydalanishni taklif qiladi. Ushbu modelda siz avval mijozlaringizni qaysi asosida segmentlashni xohlayotganingizni aniqlaysiz (masalan, demografiya yoki turmush tarzi), keyin siz eng munosib va ​​qimmatli deb o’ylagan bir yoki bir nechta segmentlarni tanlaysiz va keyin o’zingizni joylashtirish uchun marketing materialini ishlab chiqishni boshlaysiz. mahsulot yoki xizmatni har bir segmentni alohida yo’naltirishingiz mumkin bo’lgan tarzda amalga oshirasiz.

Segmentatsiya foydalidir, chunki u ilgari o’ylamagan potentsial mijozlarni aniqlashga yordam beradi, masalan, ehtiyojlari aniq bo’lganlarni siz aniq topa olasiz. Keyinchalik siz ularga yo’naltirilgan marketing xabarlarini ishlab chiqishingiz mumkin.

TAKTIKA — Biz u erga qanchalik aniq etib boramiz.

PR Smitning so’zlariga ko’ra, ushbu bo’lim maqsadlarga erishish uchun foydalanadigan usullar kabi strategiyaning tafsilotlarini bayon qiladi. Raqamli marketing sharoitida siz quyidagi savollarni berishingiz kerak: Sizda mijozlar to’g’risida qanday ma’lumotlar bor, sizga nima kerak? Ularga erishish uchun qanday usullardan foydalanmoqchisiz? Reklama, elektron pochta xabarlari, kontent marketingi, SEO yoki ijtimoiy media? Siz qanday vositalar va texnikalardan foydalanasiz?

Taktikada marketing va kommunikatsiyalar aralashmasi, raqamli miks va boshqalar tafsilotlari va ularning har biri qachon chiqishi kerakligi va h.k. lar haqida aniqlik kiritib olishingiz kerak.

HARAKAT — Reja nima?

Mana, siz taktika tafsilotlari haqida gapirasiz. Siz kim nima qilishini aniqlaysiz. Sizda kadrlar resurslari mavjudligini yoki kerakli malakalar to’plamiga ega yangi xodimlarni yollash kerakligini baholashingiz kerak. Siz tashqi agentliklar yoki maslahatchilar yordamiga muhtojligingizni aniqlab olishingiz kerak. Sizda kerakli tizimlar va jarayonlar mavjudligini tekshirib ko’rishingiz kerak, agar ular bo’lmasa, ularni tartibga solish uchun harakat qiling.

PR Smitning fikriga ko’ra, bu qadam ko’pincha o’ylanib qoladi, ammo bu katta xato. Faqatgina harakatda sustkashlik qilish uchun fantastik strategiya va taktikalarni ishlab chiqishning foydasi yo’q. Agar shunday bo’ladigan bo’lsa, siz shunchaki maqsadingizga erisha olmaysiz.

NAZORAT — Biz ishlashni qanday nazorat qilamiz?

Maqsadlarga erishish yo’lida ekanligingizni qanday bilasiz? Taraqqiyotni monitoring qilish ham muhim qadamdir. Taraqqiyotni, o’sishni vaqti-vaqti bilan — har kuni, haftalik, oylik yoki chorakda baholashga yordam beradigan tizimlarni o’rnatishingiz kerak.

Ushbu monitoring jarayoni doirasida veb-tahlil, KPI, saytga tashrif buyuruvchilar profillari, qulaylik testi, mijozlar ehtiyojini qondirish bo’yicha so’rovlar, hisobotlarning chastotasi va kim bu hisobot kimga hisobot berishini va nima bo’lishini aniqlashtirishingiz mumkin.

Maqola http://www.sostac.org/ orqali va internetdan malumotlar orqali tayyorlandi

Sharh qoldiring